Un coolhunter es dedica a identificar estils punters i minoritaris, i a vendre el seu talent convencent a empreses que aquests estils elitistes són potencials modes massives.
Gràcies a un recent article a La Vanguardia sobre aquesta professió en augment he reflexionat sobre el tema i he descobert la paradoxa del coolhunter: com més triomfa a apropar el "darrer" al corrent, més evasiu es torna el nou i més necessaris es tornen per tant els seus serveis per identificar cada vegada més les escasses tendències punteres.
Suposo que aquest cercle viciós d'auto-perpètuament professional és el que fa que la demanda de coolhunters es mantingui en alça.
A l'altra banda del tracte, per descomptat, cal una empresa que converteixi el palpit del trendspotter en realitat, que masifiqui allò especial ...
Ja he après que hi ha diverses categories de coolhunters, amb diferents nivells de compromís i experiència: estan els gurus que cobren enormes quantitats de diners per informes que venen a grans multinacionals - i no es limiten a influenciar empreses només de moda, sinó de múltiples sectors de consum: automoció, decoració, alimentació etc. - Els que observen a peu de carrer i cobren en xecs-regal per informar sobre les seves sensacions, els que viatgen constantment a capitals de l'avantguardisme en recerca de l'última streetwear, els que es mouen en exclusiva a un determinat ambient (per exemple, en el món del hip-hop, entre les famoses Shibuya-girls a Tòquio, etc.)
En tot cas, el que he descobert és que per ser un coolhunter d'èxit no n'hi ha prou amb tenir intuïció, ser creatiu o tenir estil propi. Els consultors reeixits són multidisciplinars i no només tenen visió i s'alimenten de múltiples estímuls a nivell internacional, sinó que dominen conceptes d'història de l'art, comunicació, psicologia, escenografia, sociologia, màrqueting i disseny gràfic i industrial.
A nivell europeu el nom de referència en això del coolhunting professional és Nelly Rodi, fundadora de la consultora del seu mateix nom que ofereix serveis d'assessorament creatiu a empreses com L'Oreal des de 1985.
Compta amb 30 professionals multidisciplinaris exclusius i multitud de col laboradors freelancers que interactuen creativament i viatgen constantment per tot el món per a imaginar i anticipar-se a les marques, conceptes, estils de vida i maneres de màrqueting i distribució del futur.
I a nivell espanyol, fa poc més d'un any Daniel Còrdova va crear a Barcelona la consultoria The Hunter, amb 12 professionals locals més 8 corresponsals pel món: a Madrid, Bilbao, València-Palma, Londres, París-Berlín, Nova York - Las Vegas i Tòquio.
I com no, per satisfer la creixent demanda d'aquests professionals, ja existeixen postgraus a coolhunting. No hi ha excuses per no accedir a aquesta professió, fins i tot es pot fer per la tradicionalment "uncool" via acadèmica ...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada